Page 57 - LaskiBilten_st81_NR
P. 57

PORTRET

       Portret – Luka Horjak


       »NIKOLI NE VEŠ, KDAJ BOŠ MED REŠEVANJEM

       ODKRIL NEKAJ NOVEGA«


         Komaj tri leta je bil star Luka Horjak,   zato bila naravna izbira. Ponujala mi je
       ko je že znal množiti majhna števila. Da-  največ možnosti razvoja mojega potenci-
       nes je eden najboljših mladih matemati-  ala, kar se danes vidi v mojih dosežkih,«
       kov na svetu. Letos septembra je namreč   svojo odločitev pojasnjuje Luka.
       na mednarodni matematični olimpijadi
       osvojil zlato medaljo, sploh prvo med
       slovenskimi tekmovalci, in z zbranimi   Od Mednarodnega matematičnega
       33 točkami dosegel izjemno 22. mesto    Kenguruja do zlate medalje na
       med 616 tekmovalci iz 105 držav.        Mednarodni matematični olimpijadi
         Luko, ki prihaja iz Lož pri Rimskih To-                                        tikov, fizikov in astronomov Slovenije,
       plicah, je matematika zanimala že v otro-  Svoje matematično znanje je v tekmo-  veliko je naredil tudi sam, med drugim je
       ških letih, zares pa se je nad to vedo nav-  valnem duhu prvič preizkusil na mate-  prebiral razne matematične forume. »Na
       dušil ob koncu osnovne šole. Takrat se je   matičnem Kenguruju v prvem razredu,   krožkih in pripravah se določene ideje
       poglobljeno začel pripravljati na tekmo-  ko je prejel bronasto priznanje, medtem   in izreke le predstavi na določenih prime-
       vanja, svoj potencial pa je brusil tudi na   ko je na državnih tekmovanjih, ki so bila   rih, da pa jih lahko uporabljaš na tekmo-
       krožku za osnovnošolce, ki ga je takrat   organizirana le za razrede zadnje triade,   vanjih, jih moraš zelo dobro poznati. To
       organiziral profesor Kristijan Kocbek s I.   osvojil tri zlata priznanja. Njegov največ-  lahko dosežeš le z veliko vaje, pri tem pa
       gimnazije v Celju. »Osnovnošolska ma-   ji matematični uspeh vsekakor predsta-   zelo pomagajo razni matematični forumi,
       tematika namreč predstavi  le  nekatera   vlja letošnja zlata medalja na Mednaro-  ki sem jih zelo pogosto prebiral v prostem
       osnovna pravila matematike in kako se jih   dni matematični olimpijadi, pred dvema   času,« o pripravah pripoveduje Luka.
       uporablja, ne pokaže pa globokega sistema   letoma, ko je bil dijak drugega letnika, se   Kot pred katerimkoli drugim tekmo-
       sklepov in dokazov,« razlaga Luka, ki je na   mu je izmuznila le za eno točko. »To je   vanjem je tudi na matematičnem priso-
       krožku prvič sodeloval v osmem razredu   takrat med slovenskimi tekmovalci velja-  tna trema. Luka pravi, da nekaj nervoze
       osnovne šole, leto kasneje pa se je prvič   lo za praktično nemogoč dosežek, sploh   občuti na začetku vsakega tekmovalnega
       udeležil izbirnih testov za mednarodna   v drugem letniku. Najvišja mesta namreč   dneva, »ko še ne veš, če boš sploh znal re-
       tekmovanja. Individualne priprave so ve-  tradicionalno osvajajo ZDA, Rusija, Ki-  šiti katero nalogo. Tu predvsem pomaga-
       likokrat potekale v dopoldanskem času,   tajska, Koreja, Romunija in še nekatere   jo prigrizki, ki so med tekmovanjem do-
       zaradi česar je pogosto manjkal pri pou-  evropske ter azijske države, Slovenija pa   voljeni, saj oba tekmovalna dneva trajata
       ku, a pravi, da s tem ni imel težav, saj mu   je do zdaj osvojila le bronaste in občas-  kar 4 ure in pol.« Vseeno je pred velikimi
       šola nikoli ni povzročala večjih preglavic.   no kakšno srebrno medaljo, zato mi ta   tekmovanji tudi nekaj sproščenih trenut-
         Po zaključku osnovnošolskega izobra-  dosežek pomeni še toliko več. Je rezultat   kov, ko udeleženci vsaj malo pozabijo na
       ževanja se je vpisal na I. gimnazijo v Ce-  trdega dela, tako mojega kot od profesor-  tekmovanje. »Na takih  tekmovanjih so-
       lju, največji razlog za izbiro omenjene   ja Kocbeka.«                           deluje več sto tekmovalcev iz celega sveta.
       šole pa je bil profesor Kocbek. »Šolanje   Na tekmovanja se je pripravljal na ma-  Pred tekmovanjem imamo dovolj časa, da
       sem v vsakem primeru želel nadaljevati   tematičnem krožku v šoli, obiskoval je   se vsaj nekateri med seboj spoznamo, pri
       na gimnaziji, I. gimnazija v Celju pa je   priprave v organizaciji Društva matema-  tem pa ne razmišljamo toliko o tekmova-
                                                                                        nju.«



                                                                                        Algebraična kreativnost

                                                                                           Olimpijska matematika se od šolske
                                                                                        zelo  razlikuje, pojasnjuje Luka. »V  šoli
                                                                                        pri pouku profesor razloži, kako se rešu-
                                                                                        jejo določeni tipi nalog. Če se te postop-
                                                                                        ke dobro naučiš, na ocenjevanjih nimaš
                                                                                        večjih težav,« razlaga in dodaja, da je pre-
                                                                                        cej drugače na tekmovanjih, ko je tekmo-
                                                                                        valec postavljen pred nalogo, ki je pred
                                                                                        tem še nikoli ni videl. »Sam moraš naj-
                                                                                        ti postopek, s katerim jo boš rešil, pri tem
                                                                                        pa ti pomagajo iznajdljivost in izkušnje, ki
                                                                                        jih pridobiš z reševanjem različnih nalog.«
                                                                                        Najraje rešuje naloge iz algebre, ki je ena
                                                                                        izmed štirih tem olimpijske matematike
                                                                                        – poleg algebre še kombinatorika, geo-
                                                                                        metrija in teorija števil. A to je le okvirna
       Ekipna slika po podelitvi na olimpijadi 2019                                     razdelitev, pravi Luka, saj pogosto kakšna

                                                                                                                           57
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62