Page 57 - LaskiBilten_st81_NR
P. 57
PORTRET
Portret – Luka Horjak
»NIKOLI NE VEŠ, KDAJ BOŠ MED REŠEVANJEM
ODKRIL NEKAJ NOVEGA«
Komaj tri leta je bil star Luka Horjak, zato bila naravna izbira. Ponujala mi je
ko je že znal množiti majhna števila. Da- največ možnosti razvoja mojega potenci-
nes je eden najboljših mladih matemati- ala, kar se danes vidi v mojih dosežkih,«
kov na svetu. Letos septembra je namreč svojo odločitev pojasnjuje Luka.
na mednarodni matematični olimpijadi
osvojil zlato medaljo, sploh prvo med
slovenskimi tekmovalci, in z zbranimi Od Mednarodnega matematičnega
33 točkami dosegel izjemno 22. mesto Kenguruja do zlate medalje na
med 616 tekmovalci iz 105 držav. Mednarodni matematični olimpijadi
Luko, ki prihaja iz Lož pri Rimskih To- tikov, fizikov in astronomov Slovenije,
plicah, je matematika zanimala že v otro- Svoje matematično znanje je v tekmo- veliko je naredil tudi sam, med drugim je
ških letih, zares pa se je nad to vedo nav- valnem duhu prvič preizkusil na mate- prebiral razne matematične forume. »Na
dušil ob koncu osnovne šole. Takrat se je matičnem Kenguruju v prvem razredu, krožkih in pripravah se določene ideje
poglobljeno začel pripravljati na tekmo- ko je prejel bronasto priznanje, medtem in izreke le predstavi na določenih prime-
vanja, svoj potencial pa je brusil tudi na ko je na državnih tekmovanjih, ki so bila rih, da pa jih lahko uporabljaš na tekmo-
krožku za osnovnošolce, ki ga je takrat organizirana le za razrede zadnje triade, vanjih, jih moraš zelo dobro poznati. To
organiziral profesor Kristijan Kocbek s I. osvojil tri zlata priznanja. Njegov največ- lahko dosežeš le z veliko vaje, pri tem pa
gimnazije v Celju. »Osnovnošolska ma- ji matematični uspeh vsekakor predsta- zelo pomagajo razni matematični forumi,
tematika namreč predstavi le nekatera vlja letošnja zlata medalja na Mednaro- ki sem jih zelo pogosto prebiral v prostem
osnovna pravila matematike in kako se jih dni matematični olimpijadi, pred dvema času,« o pripravah pripoveduje Luka.
uporablja, ne pokaže pa globokega sistema letoma, ko je bil dijak drugega letnika, se Kot pred katerimkoli drugim tekmo-
sklepov in dokazov,« razlaga Luka, ki je na mu je izmuznila le za eno točko. »To je vanjem je tudi na matematičnem priso-
krožku prvič sodeloval v osmem razredu takrat med slovenskimi tekmovalci velja- tna trema. Luka pravi, da nekaj nervoze
osnovne šole, leto kasneje pa se je prvič lo za praktično nemogoč dosežek, sploh občuti na začetku vsakega tekmovalnega
udeležil izbirnih testov za mednarodna v drugem letniku. Najvišja mesta namreč dneva, »ko še ne veš, če boš sploh znal re-
tekmovanja. Individualne priprave so ve- tradicionalno osvajajo ZDA, Rusija, Ki- šiti katero nalogo. Tu predvsem pomaga-
likokrat potekale v dopoldanskem času, tajska, Koreja, Romunija in še nekatere jo prigrizki, ki so med tekmovanjem do-
zaradi česar je pogosto manjkal pri pou- evropske ter azijske države, Slovenija pa voljeni, saj oba tekmovalna dneva trajata
ku, a pravi, da s tem ni imel težav, saj mu je do zdaj osvojila le bronaste in občas- kar 4 ure in pol.« Vseeno je pred velikimi
šola nikoli ni povzročala večjih preglavic. no kakšno srebrno medaljo, zato mi ta tekmovanji tudi nekaj sproščenih trenut-
Po zaključku osnovnošolskega izobra- dosežek pomeni še toliko več. Je rezultat kov, ko udeleženci vsaj malo pozabijo na
ževanja se je vpisal na I. gimnazijo v Ce- trdega dela, tako mojega kot od profesor- tekmovanje. »Na takih tekmovanjih so-
lju, največji razlog za izbiro omenjene ja Kocbeka.« deluje več sto tekmovalcev iz celega sveta.
šole pa je bil profesor Kocbek. »Šolanje Na tekmovanja se je pripravljal na ma- Pred tekmovanjem imamo dovolj časa, da
sem v vsakem primeru želel nadaljevati tematičnem krožku v šoli, obiskoval je se vsaj nekateri med seboj spoznamo, pri
na gimnaziji, I. gimnazija v Celju pa je priprave v organizaciji Društva matema- tem pa ne razmišljamo toliko o tekmova-
nju.«
Algebraična kreativnost
Olimpijska matematika se od šolske
zelo razlikuje, pojasnjuje Luka. »V šoli
pri pouku profesor razloži, kako se rešu-
jejo določeni tipi nalog. Če se te postop-
ke dobro naučiš, na ocenjevanjih nimaš
večjih težav,« razlaga in dodaja, da je pre-
cej drugače na tekmovanjih, ko je tekmo-
valec postavljen pred nalogo, ki je pred
tem še nikoli ni videl. »Sam moraš naj-
ti postopek, s katerim jo boš rešil, pri tem
pa ti pomagajo iznajdljivost in izkušnje, ki
jih pridobiš z reševanjem različnih nalog.«
Najraje rešuje naloge iz algebre, ki je ena
izmed štirih tem olimpijske matematike
– poleg algebre še kombinatorika, geo-
metrija in teorija števil. A to je le okvirna
Ekipna slika po podelitvi na olimpijadi 2019 razdelitev, pravi Luka, saj pogosto kakšna
57