Page 46 - Laski_Bilten_st65_NR
P. 46

SOCIALA

                                               pripomogel k zmanjšanju  represivnosti      Bistvo pogojne obsodbe je v opozori-
                                               sistema z usmerjenim pozitivnim de-      lu, da bo kazen izrečena in izvršena, če
                                               lovanjem storilca v korist skupnosti ter   pogojno obsojeni ne bo izpolnjeval po-
       ALTERNATIVNO                            k preprečevanju posledic  kratkotrajnih   gojev in obveznosti, ki so povezane s tem
                                                                                        opozorilom. Ob izreku pogojne obsodbe
                                               zapornih kazni, ki imajo več negativnih
       PRESTAJANJE KAZNI                       kot pozitivnih učinkov. Vse to je v skla-  lahko sodišče obsojencu poleg preizku-
                                               du z načelom omejenosti represije pri iz-  sne dobe, v kateri ne sme storiti novega
       ZAPORA                                  vrševanju kazenskih sankcij. Izvrševanje   kaznivega dejanja, določi povrnitev pre-
                                               nekaterih sankcij in ukrepov je država   moženjske koristi in povrnitev škode ter
         Državni  zbor  RS  je  maja  2017  spre-  že pred leti zaupala socialnemu varstvu   mu naloži izpolnitev drugih, v kazensko
       jel Zakon o probaciji (Uradni list RS št.   – centrom za socialno delo, ki vrsto let   pravnih določbah predvidenih obvezno-
       27/2017), ki je začel veljati 17. junija,   sodelujejo s pravosodjem pri pripra-  sti. Rok za izpolnitev obveznosti določi
       uporabljati pa se je začel 1. aprila 2018,   vi ukrepov za resocializacijo obsojenih   sodišče v mejah preskusne dobe.
       ko naj bi se začele izvrševati probacijske   na zaporno kazen in njihovo ponovno    Če je obsojencu potrebna pomoč, nad-
       naloge. Kot  organ  v  sestavi  Ministrstva   vključitev v skupnost po prestani kazni.   zor ali varstvo v obliki varstvenega nad-
       za pravosodje se je ustanovila Uprava RS   Podatki kažejo, da je bilo v letu 2015   zorstva, sodišče lahko v sodbi za čas tra-
       za probacijo, ki je sestavljena iz central-  med na novo sprejetimi obsojenci v slo-  janja dela v splošno korist po določbah
       ne enote in petih probacijskih enot, lo-  venskih zaporih 55 odstotkov takih, ki so   tega zakonika o pogojni obsodbi odredi
       ciranih v Ljubljani, Kopru, Celju, Mari-  bili obsojeni na kazen do dveh let zapora.  varstveno nadzorstvo, eno ali več navodil
       boru in Novem mestu. Probacijske enote     Pošiljanje storilcev kaznivih dejanj   in določi svetovalca.
       so predvidoma s 1. 4. 2018 pričele izvaja-  v zapor, zlasti ko gre za krajše zaporne   V pogojni obsodbi z varstvenim nad-
       ti nekatere naloge, ki so jih do sedaj op-  kazni, praviloma nima želenega preven-  zorstvom lahko sodišče obsojencu odre-
       ravljali centri za socialno delo.       tivnega učinka, verjetno pa je tudi eden   di tudi eno ali več navodil, ki smejo vse-
         V Sloveniji so pristojnosti in odgovor-  dražjih odzivov države v boju zoper kri-  bovati naslednje naloge:
       nosti, ki se nanašajo na izvrševanje alter-  minaliteto. Zaporno kazen bi lahko po-  1) zdravljenje v ustreznem zdravstvenem
       nativnih kazni, trenutno še razpršene med   gosteje  nadomestile  alternativne kazen-  zavodu, s soglasjem tudi zdravljenje
       različne akterje. Večino nalog izvajajo   ske sankcije, saj pri številnih obsojencih   odvisnosti od alkohola ali drog;
       centri za socialno delo, del nalog pa tožil-  za to ni posebnih varnostnih zadržkov,   2) obiskovanje ustrezne poklicne, psiho-
       ci, sodišče in zapori ter policija. Slovenija   hkrati pa bi bila to lahko pomembna pro-  loške ali druge posvetovalnice;
       je tudi edina država članica EU, ki še nima   storska razbremenitev za zapore.   3) usposabljanje za poklic ali sprejetje
       organizirane enovite probacijske službe.   Z izrekom zaporne kazni je storilec      zaposlitve, ki ustreza obsojenčevemu
                                               izključen iz družbenega okolja, izgu-       zdravju, posebnostim in nagnjenju;
       Odvzem svobode                          bi zaposlitev, stiki z družino so omejeni,   4) poraba dohodkov v skladu s preživ-
                                               vključenost v socialno mrežo po presta-     ninskimi dolžnostmi;
         Odvzem svobode je zadnji ukrep        ni kazni je težja, zato je ponovna vklju-  5) prepoved druženja z nekaterimi ose-
       sankcioniranja storilcev kaznivih dejanj.   čitev v družbo težka. Izvrševanje sankcij   bami;
       Uporabljal naj bi se le za težja kazni-  in ukrepov v skupnosti storilcu omogo-  6) prepoved navezovanja neposrednih ali
       va dejanja in takrat, ko katera koli dru-  ča, da ne pretrga obstoječe socialne mre-  posrednih stikov z eno ali več določe-
       ga sankcija ali ukrep ne bi bil učinkovit.   že, da zaradi sankcije ne izgubi zaposli-  nimi osebami, vključno z uporabo ele-
       Naraščanje števila zaprtih oseb je glavni   tve in da ohrani običajne vezi z družino   ktronskih komunikacijskih sredstev;
       izziv zaporskim sistemom in celotnemu   oziroma da ohrani odgovornost skrbi za   7) prepoved približevanja žrtvi ali kakšni
       kazenskemu pravosodju tako v smislu     družino. V skupnosti se lažje vključuje v   drugi osebi;
       zagotavljanja  in  spoštovanja  temeljnih   dodatne programe in izvaja naložene uk-  8) prepoved dostopa na posamezne kra-
       človekovih pravic kot tudi učinkovitega   repe.                                     je.
       vodenja zaporov. Povečano število zapr-
       tih oseb ima številne škodljive učinke na   Probacijska služba                      Če obsojenec v celoti ali deloma ne
       življenje v zaporu, napačna in čezmerna                                          izpolnjuje nalog v okviru dela v sploš-
       uporaba zapornih kazni pa lahko zmanj-     Kot že rečeno, je Slovenija med redki-  no korist ali v pomembnem delu ne iz-
       ša stopnjo varnosti v družbi.           mi državami, ki nima probacijske službe.   polnjuje navodil v okviru varstvenega
         Statistični podatki o številu zaprtih   Pozitivni učinki probacijske službe so se   nadzorstva ali se izmika stiku s svetoval-
       oseb kažejo, da se število zaprtih oseb v   pokazali v vseh državah, kjer so jo uvedli.   cem ali drugače krši obveznosti iz dela v
       slovenskih zaporih že od leta 1996 dalje   Prednost sistema probacije v primerjavi z   splošno korist, sodišče s sklepom odloči,
       ves čas zvišuje. Tako je bilo v letu 2002   današnjim sistemom je, da omogoča ce-  da se izrečena kazen zapora izvrši v ob-
       število povprečno dnevno zaprtih oseb   lovito obravnavo storilca kaznivega deja-  segu neopravljenega dela. O dopustnosti
       1147, v letu 2015 pa npr. že 1463.      nja in žrtve v vseh fazah predkazenskega   izvršitve kazni zapora z delom v splošno
                                               in kazenskega postopka, vključno z izvr-  korist, odloča sodišče na predlog obdol-
       Alternativno kaznovanje                 ševanjem kazenske sankcije, v okviru ene   ženca s sodbo, s katero izreče kazen zapo-
                                               institucije.                             ra, ali na predlog obsojenca s posebnim
         Kazenska zakonodaja v Sloveniji že       Slovenska kazenska zakonodaja poz-    sklepom. O dopustnosti izvršitve kazni
       vrsto let omogoča različne alternativne   na naslednje opozorilne sankcije:      zapora z delom v splošno korist, za ob-
       oblike prestajanja zaporne kazni. Ena od   –  pogojna obsodba                    dolženca, ki po zakonu, ki ureja kazenski
       teh je opravljanje dela v korist skupnos-  –  pogojna obsodba z varstvenim nad-  postopek, prizna krivdo, ko se prvič izja-
       ti. Alternativni način izvršitve zaporne   zorstvom                              vi o obtožnem aktu, v katerem je za tak
       kazni je bil zamišljen kot ukrep, ki naj bi   –  sodni opomin                    primer predlagan način izvršitve kazni,

       46
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51