Page 64 - LaskiBilten_st79_NR
P. 64
ZANIMIVO
IZVLEČEK IZ KRONIKE Pristop v takratno postajo je bil mogoč splošni stavki leta 1920 (meseca aprila)
samo po stopnišču. Današnjega izhoda še so tudi vsi železniški uslužbenci postaje
ŽELEZNIŠKE POSTAJE ni bilo. V sezoni je bilo dnevno približno Rimske Toplice solidarno stopili v stavko.
RIMSKE TOPLICE do 300 potnikov. Vsa prtljaga se je mora- 8. decembra 1924 je zabeležena večja že-
la nositi po stopnicah v in iz postaje. Sto-
lezniška nesreča v postaji. V tovorni vlak,
pnic je bilo 28. ki je vozil s postaje iz 4. tira v smeri pro-
Postaja Rimske Toplice leži na pro- Vsi šefi postaj do prevrata 1918. leta, ti Laškem, je udaril v bok nasprotni vlak
gi, ki je zgrajena že leta 1848, v bivši Av- kakor tudi večina prometnikov, so bili iz smeri Laško, ki se ni mogel zaustaviti
stro-ogrski, ki je vezala Dunaj s Trstom, Nemci, dočim so bili nižji uslužbenci, pri na »stoj« stoječem uvoznem signalu.
t. j. na najstarejši dvotirni, glavni progi v kretniki in postajni delavci, izključno do- Ljudskih žrtev ni bilo, ali je bila material-
državi. Javnemu prometu je izročena leta mačini – Slovenci. na škoda na vozovih znatna. Do nemške
1848. okupacije, leta 1941 ni zabeleženih znat-
Kronika postaje se do sedaj sploh ni Prva svetovna vojna nejših železniških nesreč, niti drugih po-
vodila. sebnosti, ki bi jih kronika morala ome-
Od najstarejših, še živečih železničar- Zahvaljujoči temu, da je postaja njat.
jev, ki so služili v postaji Rimske toplice, Rimske Toplice ležala dosti daleč od vseh Do okupacije so se izmenjali sledeči
so prikupljeni sledeči podatki: front, je sama služba v postaji mirno tek- šefi postaj:
Do leta 1908 je postaja imela le tri tire. la naprej. Ker sta bila dva kretnika mo- 1. Agrež Alojz, Mejak Rudolf, Milost
Današnji tretji in četrti tir sta bila glavna bilizirana, je za kretnike uveden turnus Franc, Lovrec Franc, Razpotnik Ivan,
prevozna tira. Prvi tir je bil rudniški, ki 24/24 pri prometu od 80 do 100 vlakov Vedernjak Maks in Grimšič Karol.
je istočasno služil kot tir za prehitevanje. v 24 urah. Ves čas svetovne vojne se je
Rudnik Brezno, ki je bil lastništvo neke- dogodila le ena železniška nesreča in to Druga svetovna vojna
ga privatnika, je dnevno nakladal 4 do 5 17. januarja 1917. Na vojaški vlak, ki je
vozov premoga v postaji Rimske Topli- stal na III. tiru v postaji, je naletel tovorni Takoj po razsulu bivše Jugoslavije so
ce, vse do leta 1892, ko je ta rudnik ku- vlak iz iste smeri. Razbiti so bili trije vo- vse železnice prešle pod upravo D. R. B.
pilo privatno trboveljsko premogokopno zovi svežih jajc in 1 voz vojne pošte. Z vseh službenih mest so odstranjeni vsi
društvo. Po prevratu, leta 1918, je prispel iz Lju- slovenski napisi. Službeni jezik je pos-
Leta 1908./17.XII./ je postaja znatno bljane stroj z enim potniškim vozom, v tal nemški. Služba se je polagoma začela
preurejena. Postavljen je centralni blok, katerem so bili slovenski prometniki s vršiti po D. R. B. predpisih.
sistema Siemens & Halske z dvema pos- trobojnicami na službenih kapah, ki so Za nemškega šefa postaje je postavljen
tavljalnicama. Takrat je zgrajen še četrti snemali s postaj in službenih mest dote- že aprila 1941 Wetz Maks, nacist, sicer
tir, današnji prvi, tako da sta od leta 1908 danje nemške napise. Prvi slovenski na- rodom iz Zidanega Mosta, po očetu Slo-
glavna prevozna II. in III. tir, IV. je pre- pis na postaji, ki je zamenjal dotedanjega venec. Imenovani je postal Ortsgruppen-
hitevalni tir, I. pa skladišče. 1908. leta je »ROMERBAD«, je napisal na karton ta- führer, osebni prijatelj Kreisführerja v
postajno osebje obstojalo iz: 1 šef posta- kratni petošolec, domačin Tomaž Ulaga, Celju in desna roka lastnika kopališča
je, 1 prometnik, 1 kretnik, 2 postajna de- sin kretnika. Prvi jugoslovanski šef po- Rimske Toplice, Karla Uhlicha, ki je kot
lavca in 1 rezervni kretnik. Šef postaje in staje je bil Slovenec – Agrež Alojzij, in- Parteigenosse, rodom Nemec, prekalje-
prometnik sta imela dežurstvo 24/24h. špektor. Isti je prevzel postajo 1918.l. Pre- ni nacifašist vedril in oblačil v tem kra-
Vsi ostali pa 24 ur službe in 12 ur odmo- hod v jugoslovansko upravo je izvršen v ju. Zdravilišče Rimske Toplice je postala
ra. Rednih vlakov je bilo takrat 40 do 50. miru in redu brez vsakih posebnosti. Ob
bolnica nemških vojakov in jaka nem-
ška postojanka. Do leta 1944 je okupator
dosti neovirano nadaljeval svoje nedelo
in izvrševal svoje plane. Po stalingradski
katastrofi in po kapitulaciji Italije je tudi
na Štajerskem odpor oživel in iz dneva v
dan rasel. Proga med Zidanim Mostom
in Rimskimi Toplicami in med Laškim in
Rimskimi Toplicami je čestokrat minira-
na in prekinjena. Promet je čestokrat po
par dni stal popolnoma. Napadi na pro-
go so postajali gostejši. Uslužbenci so na-
puščali službo in odhajali v šumo. Tako
so iz Rimskih Toplic prostovoljno odšli
v partizane: prometnik Ožek Leopold,
kretnik Paradižnik Franc, Kajtna Mihael,
Pinter Franc ml. in postajni delavec Ožek
Mirko.
Dne 14. IX. 1944 ob 6. uri zjutraj je
odveden šef postaje Wetz Maks, zagrizen
nacifašist in ovaduh.
Za časa okupacije so izvršene v posta-
ji sledeče prezidave: razširjena prome-
Železniška postaja Rimske Toplice, 15. april 1960 »Dan železničarjev«, šef postaje je bil Leopold Ožek tna pisarna, zgrajena pisarna šefa postaje
64