Page 64 - LaskiBilten_st79_NR
P. 64

ZANIMIVO

       IZVLEČEK IZ KRONIKE                        Pristop v takratno postajo je bil mogoč   splošni  stavki  leta  1920  (meseca  aprila)
                                               samo po stopnišču. Današnjega izhoda še   so tudi vsi železniški uslužbenci postaje
       ŽELEZNIŠKE POSTAJE                      ni bilo. V sezoni je bilo dnevno približno   Rimske Toplice solidarno stopili v stavko.

       RIMSKE TOPLICE                          do 300 potnikov. Vsa prtljaga se je mora-  8. decembra 1924 je zabeležena večja že-
                                               la nositi po stopnicah v in iz postaje. Sto-
                                                                                        lezniška nesreča v postaji. V tovorni vlak,
                                               pnic je bilo 28.                         ki je vozil s postaje iz 4. tira v smeri pro-
         Postaja Rimske Toplice leži na pro-      Vsi šefi postaj do prevrata 1918. leta,   ti Laškem, je udaril v bok nasprotni vlak
       gi, ki je zgrajena že leta 1848, v bivši Av-  kakor tudi večina prometnikov, so bili   iz smeri Laško, ki se ni mogel zaustaviti
       stro-ogrski, ki je vezala Dunaj s Trstom,   Nemci, dočim so bili nižji uslužbenci,   pri na »stoj« stoječem uvoznem signalu.
       t. j. na najstarejši dvotirni, glavni progi v   kretniki in postajni delavci, izključno do-  Ljudskih žrtev ni bilo, ali je bila material-
       državi. Javnemu prometu je izročena leta   mačini – Slovenci.                    na škoda na vozovih znatna. Do nemške
       1848.                                                                            okupacije, leta 1941 ni zabeleženih znat-
         Kronika postaje se do sedaj sploh ni   Prva svetovna vojna                     nejših železniških nesreč, niti drugih po-
       vodila.                                                                          sebnosti, ki bi jih kronika morala ome-
         Od najstarejših, še živečih železničar-  Zahvaljujoči temu, da je postaja      njat.
       jev, ki so služili v postaji Rimske toplice,   Rimske Toplice ležala dosti daleč od vseh   Do okupacije so se izmenjali sledeči
       so prikupljeni sledeči podatki:         front, je sama služba v postaji mirno tek-  šefi postaj:
         Do leta 1908 je postaja imela le tri tire.   la naprej. Ker sta bila dva kretnika mo-  1. Agrež Alojz, Mejak Rudolf, Milost
       Današnji tretji in četrti tir sta bila glavna   bilizirana, je za kretnike uveden turnus   Franc, Lovrec Franc, Razpotnik Ivan,
       prevozna tira. Prvi tir je bil rudniški, ki   24/24 pri prometu od 80 do 100 vlakov   Vedernjak Maks in Grimšič Karol.
       je istočasno služil kot tir za prehitevanje.   v 24 urah. Ves čas svetovne vojne se je
       Rudnik Brezno, ki je bil lastništvo neke-  dogodila le ena železniška nesreča in to   Druga svetovna vojna
       ga privatnika, je dnevno nakladal 4 do 5   17. januarja 1917. Na vojaški vlak, ki je
       vozov premoga v postaji Rimske Topli-   stal na III. tiru v postaji, je naletel tovorni   Takoj po razsulu bivše Jugoslavije so
       ce, vse do leta 1892, ko je ta rudnik ku-  vlak iz iste smeri. Razbiti so bili trije vo-  vse železnice prešle pod upravo D. R. B.
       pilo privatno trboveljsko premogokopno   zovi svežih jajc in 1 voz vojne pošte.   Z vseh službenih mest so odstranjeni vsi
       društvo.                                   Po prevratu, leta 1918, je prispel iz Lju-  slovenski napisi. Službeni jezik je pos-
         Leta 1908./17.XII./ je postaja znatno   bljane stroj z enim potniškim vozom, v   tal nemški. Služba se je polagoma začela
       preurejena. Postavljen je centralni blok,   katerem so bili slovenski prometniki s   vršiti po D. R. B. predpisih.
       sistema Siemens & Halske z dvema pos-   trobojnicami na službenih kapah, ki so      Za nemškega šefa postaje je postavljen
       tavljalnicama. Takrat je zgrajen še četrti   snemali s postaj in službenih mest dote-  že aprila 1941 Wetz Maks, nacist, sicer
       tir, današnji prvi, tako da sta od leta 1908   danje nemške napise. Prvi slovenski na-  rodom iz Zidanega Mosta, po očetu Slo-
       glavna prevozna II. in III. tir, IV. je pre-  pis na postaji, ki je zamenjal dotedanjega   venec. Imenovani je postal Ortsgruppen-
       hitevalni tir, I. pa skladišče. 1908. leta je   »ROMERBAD«, je napisal na karton ta-  führer, osebni prijatelj  Kreisführerja v
       postajno osebje obstojalo iz: 1 šef posta-  kratni petošolec, domačin Tomaž Ulaga,   Celju in desna roka lastnika kopališča
       je, 1 prometnik, 1 kretnik, 2 postajna de-  sin kretnika. Prvi jugoslovanski šef po-  Rimske Toplice, Karla Uhlicha, ki je kot
       lavca in 1 rezervni kretnik. Šef postaje in   staje je bil Slovenec – Agrež Alojzij, in-  Parteigenosse, rodom Nemec, prekalje-
       prometnik sta imela dežurstvo 24/24h.   špektor. Isti je prevzel postajo 1918.l. Pre-  ni nacifašist vedril in oblačil v tem kra-
       Vsi ostali pa 24 ur službe in 12 ur odmo-  hod v jugoslovansko upravo je izvršen v   ju. Zdravilišče Rimske Toplice je postala
       ra. Rednih vlakov je bilo takrat 40 do 50.  miru in redu brez vsakih posebnosti. Ob
                                                                                        bolnica nemških vojakov in jaka nem-
                                                                                        ška postojanka. Do leta 1944 je okupator
                                                                                        dosti neovirano nadaljeval svoje nedelo
                                                                                        in izvrševal svoje plane. Po stalingradski
                                                                                        katastrofi in po kapitulaciji Italije je tudi
                                                                                        na Štajerskem odpor oživel in iz dneva v
                                                                                        dan rasel. Proga med Zidanim Mostom
                                                                                        in Rimskimi Toplicami in med Laškim in
                                                                                        Rimskimi Toplicami je čestokrat minira-
                                                                                        na in prekinjena. Promet je čestokrat po
                                                                                        par dni stal popolnoma. Napadi na pro-
                                                                                        go so postajali gostejši. Uslužbenci so na-
                                                                                        puščali službo in odhajali v šumo. Tako
                                                                                        so iz Rimskih Toplic prostovoljno odšli
                                                                                        v partizane: prometnik Ožek Leopold,
                                                                                        kretnik Paradižnik Franc, Kajtna Mihael,
                                                                                        Pinter Franc ml. in postajni delavec Ožek
                                                                                        Mirko.
                                                                                           Dne 14. IX. 1944 ob 6. uri zjutraj je
                                                                                        odveden šef postaje Wetz Maks, zagrizen
                                                                                        nacifašist in ovaduh.
                                                                                           Za časa okupacije so izvršene v posta-
                                                                                        ji sledeče prezidave: razširjena prome-
       Železniška postaja Rimske Toplice, 15. april 1960 »Dan železničarjev«, šef postaje je bil Leopold Ožek  tna pisarna, zgrajena pisarna šefa postaje

       64
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68