Page 47 - LaskiBilten_st97_NR
P. 47
INTERVJU
nje/ravnanje bližnjega boli, velikokrat za- tev odnosa med otrokom in staršem, ki ga prepustimo dolgotrajnemu stresu in
vestno stopimo v 'njegovo bolečino', da za otroka skrbi - npr. oksitocin in opi- blokiramo kemične procese v možganih.
mu prenesemo občutenje lastne bolečine. oidi. Oksitocin se sprosti pri porodu in Ko bo otrok starejši, bo potreboval veli-
Dokler se v odnosu ta vedenja in ravna- pomaga, da se mama in dojenček pove- ko več pozitivnih izkušenj da bo prede-
nja ne ozavestijo in s pomočjo terapije ne žeta. Opioidi pa v otroku sproščajo ob- lal strah, začel zaupati v življenje in dobil
spremenijo, vodijo v odmik partnerskega čutek ugodja. Te kemične snovi nasta- priložnost, da se razvije v sočutno osebo.
odnosa in poglabljajo konflikt. jajo, kadar se eden od staršev ali druga Ključ povezanosti med staršem in ot-
V terapijo se vključijo tudi posamezni- naklonjena oseba, otroka ljubeče dotika rokom je vzpostavitev očesnega kontak-
ki, ki se jim odmik v odnosu zgodi v nji- ali ga objema. Topli in pozorni starši re- ta v vsaki interakciji z njim – že zelo zgo-
hovih družinah, prijateljskih in/ali dru- dno sprožajo nastajanje teh hormonov daj, med dojenjem, hranjenjem, saj se mu
gih odnosih. Ljudje smo socialna bitja, in tako ustvarjajo vez z otrokom. Če pa takrat razvija občutek ugodja. Danes ve-
zato potrebujemo bližino in ljubezen starši otroka redno kritizirajo ali nadi- likokrat vidim, v zelo različnih situacijah
drugega, da rastemo, zorimo, da se raz- rajo, se sproščanje oksitocina in opioida – pri 'vozičkanju' dojenčkov, pri kosilu v
vijamo celostno. blokira, zato je otrok podvržen dolgotraj- restavraciji, pri klepetu idr., da je pozor-
nemu stresu, kar za vedno spremeni nje- nost staršev usmerjena v njihov telefon in
Na kakšen način lahko logoterapija gove možgane, in posledično negativno
pomaga pri stiskah otrok in mladostni- vpliva na navezovanje stikov z odraslimi, ne v otroka. Otrok vedno išče bližino ose-
be, ki zanj skrbi in če je ne dobi v polnosti,
kov? ustvarja nezaupanje v svet. Rodimo se s se razvijejo odkloni. Starševstvo je danes
Tu bi želela izpostaviti, da smo v ob- sistemi za BES, STRAH in LOČITVENO verjetno edina stvar, za katero ne potre-
dobju, ko se srečujemo z zelo veliko sti- STISKO, ker nam pomagajo preživeti. bujemo opraviti nobenega pisnega preiz-
skami otrok in mladostniki, tako vedenj- Vsakodnevni, naključni dogodki lahko kusa, se pa premalokrat zavedamo, da pri
skimi (nasilje, agresivnost, poškodovanje, pri otroku sprožijo enega ali več teh sis- starševstvu nimamo popravnega izpita.
tatvine, kriminal ...), ki so vidne navzven, temov, npr. sistem za strah se lahko spro- Za razvoj svojega otroka nosimo polno
kot čustvenimi, ki gredo navznoter (sa- ži, ko se glasno zaloputnejo vrata, sistem odgovornost. Otroci nas doživljajo pred-
mopoškodovanje, motnje hranjena, od- za bes se aktivira, ko ga poskušamo oble- vsem na čustveni osnovi in si zapomnijo
visnosti ...) – vse opisano kriči po ta- či, sistem za ločitveno stisko pa se pojavi, še nam tako nepomembne podrobnosti.
kojšnjem odzivu odraslega in vključitvi ko zapustimo sobo. Dojenčki se dnevno Dragi starši, najboljši recept za vzgojo
strokovnjakov. tolikokrat vznemirijo zaradi aktiviranja je v nas samih – starši smo tisti, ki ustvar-
Logoterapija lahko s svojimi metoda- teh sistemov v možganih prav zato, ker jamo pogoje za otrokov celosten razvoj.
mi učinkovito pomaga pri stiskah otrok so njihovi racionalni možgani še premalo In vsak otrok nam je dan s točno določe-
in mladostnikov, saj odpira njihovo du- razviti, da bi jim lahko pomagali misliti, nim namenom, ne da spremenimo nje-
hovno dimenzijo, v kateri skupaj z njim preudarjati in se pomiriti. govo osebnost, ampak sebe in svoja rav-
raziskujemo, odkrivamo in spodbujamo Ker nekateri otroci od svojih staršev nanja v odnosu do njega. Ko nam otrok z
njihove talente, vrednote in stališča. Ta- ne doživijo dovolj čustvenega odzivanja vedenjem sporoča, da se nekaj dogaja na
lente prejmemo z razlogom, ne da jih dr- v situacijah, ko se aktivira njihov sistem njegovi biološki in psihološki dimenziji,
žimo zase, ampak, da jih damo 'za neko- za opisane stiske, se v možganih ne raz- nam to navadno pokaže na neprimeren
ga' in 'za nekaj', kar pa predstavlja smisel vijejo povezave, ki omogočajo učinkovito način, da nas to 'razjezi'. Takrat je potreb-
življenja. Velikokrat otroci in mladostni- obvladovanje stresnih okoliščin. Posledi- no ozavestiti, da otrok tega ne počne zato,
ki ne vedno kakšne talente, vrednote in ca tega je, da kasneje v življenju odrasel da nas prizadene, ampak je sam nekje
stališča nosijo v sebi, in ko jih prepozna- ne razvije višjih sposobnosti za pozor- ranjen in tega ne zna ubesediti. Odrasli
jo, se smiselno izpolnijo. nost do drugih ali za razmišljanje o svo- smo tisti, ki moramo otroka pripeljati do
V intervjuju za radio Ognjišče, kjer ste jih občutjih na bolj objektiven način. »ubesedenja« njegovega čustvovanja. Ko
s kolegom logoterapevtom spregovorili o Če povzamem, je v zgodnjem obdobju se uspemo preseči pri otrokovih vedenjih
logoterapiji, ste omenili, da se osnovno ključnega pomena, da se starši aktivno od- na način, da se nanj ne jezimo, ampak z
zaupanje začne v družini. Če se otrok v zovejo na otrokov jok in skušajo ugotoviti, njim raziskujemo njegovo doživljanje,
družini ne počuti sprejetega, se pričnejo kaj ga je vznemirilo. Ljubkovanje, telesni imamo možnost, da ga slišimo, ga nauči-
kazati določeni odkloni. Kaj je tisto naj- dotik, nežna beseda in rahlo zibanje v na- mo ozaveščati svoja stanja in spreminjati
pomembnejše, na kar moremo biti po- ročju starša, bodo v otrokovih možganih njegovo vedenje in ravnanje.
zorni v začetnih razvojnih stopnjah? sprostile občutja ugodja in s tem vzpod- Vse starše, ki se vas vsebine vezane na
Nevroznastveniki so odkrili, da se člo- budile zaupanje, da je svet varen in dober. otroke vsaj malo dotaknejo in vas za vaše
vekovo povezovanje in odnos začneta v Danes vse več govorimo o stresu. Kar otroke skrbi, pozivam, da svojim otrokom
zelo zgodnjem otroštvu. Daniel J. Sie- je zastrašujoče je, da je vse bolj prisoten ne dajajte pametnih telefonov ali tablic –
gel, dr. med in dr. Tina Payne Bryson v že pri otrocih. Zakaj menite, da je temu to je vstopnica za razvoj odvisnosti. Naša
knjigi Celostni razvoj otroških možga- tako in na kaj morajo biti starši in vsi duhovna dimenzija nosi obilo domiselnih
nov predstavita najsodobnejša odkritja vključeni v vzgojno izobraževalne proce- stvari, ki jih lahko z otrokom počnemo, ko
o razvoju otroških možganov. V njej je se pozorni? pijemo kavo, čakamo v čakalnici ipd.
zapisano, da otrokovi možgani dozorijo Stres se pri otroku pojavlja v zgodnjem Vse več posameznikov se sooča z obču-
po rojstvu. Interakcija otrokove bližnje otroštvu, če starši ne prepoznamo otro- tenjem praznine zaradi življenjskih pre-
osebe je tista, ki oblikuje otrokovo zau- kovega odziva v posameznih situacijah lomnic kot so ločitev, prevara partnerja,
panje v svet. Vzgoja in odnos odraslega in ga nezavedno in/ali zavedno spodbu- odhod otrok iz družine (sindrom prazne-
do otroka vplivata na kemične procese v dimo, če se na njegov jok ne odzovemo. ga gnezda), težke bolezni ipd. Na kakšen
možganih, ki aktivirajo kemične snovi in Ne drži, da bo otrok noč prespal, če ga tri način kot logoterapevtka pristopate k to-
hormone, ki so pomembni za vzpostavi- noči pustimo, da neutolažljivo joče. S tem vrstnim problemom?
47