Page 24 - LaskiBilten_st98_NR
P. 24

STIK

       razvozla uganko starega samostana v Jurkloštru, kjer je med 12.
       in 16. stoletjem domoval kartuzijanski meniški red. V sredo, 27.
       9., je svoja vrata brezplačno odprl Muzej Laško s svojimi stal-
       nimi razstavami, dodatno pa sta bili organizirani tudi vodenji
       Čez mostove Savinje in Potep po Rimskih Toplicah. Pri prvem
       vodenju so si lahko obiskovalci ogledali najlepše točke Laške-
       ga, ki so nanizane na obeh bregovih reke Savinje. Povezujejo jih
       mostovi, ki omogočajo lep krožni sprehod od centra mesta do
       Thermane Laško in nazaj skozi park. Pri drugem vodenju pa so
       se sprehodili po Rimskih Toplicah ter spoznali bogato in kul-
       turno dediščino kraja zdravilnih vrelcev. V soboto, 30. 9., je bilo
       pestro dogajanje v Laški hiši, kjer je bila v dopoldanskem času
       organizirana predstavitev in degustacija Ta boljša laška kuha,   skem času pa so se družili na Čokoladni delavnici z Medenim
       združena z dogajanjem v okviru Dnevov evropske kulturne de-  butikom in čokoladnico Škorja, kjer so spoznali skrivnosti iz-
       diščine. Gostje so na delavnici spoznavali in okušali kako boga-  delave čokolade in ostalih čokoladnih dobrot.
       ta je naravna in kulturna dediščina občine Laško. V popoldan-                                               STIK Laško



       RUDNIŠKA ŽELEZNICA TROBNI DOL                                mm je obratovala do leta 1936, ko so kopanje premoga v Trob-
                                                                    nem Dolu opustili. Proga je bila dolga 8 km in je vodila od sepa-
       NA MEDNARODNEM SIMPOZIJU                                     racije premoga pri Ana rovu v Trobnem Dolu do Marija Grad-
                                                                    ca, kjer so premog preložili na cestne vozove in ga z volovsko
       ERBE                                                         vprego vozili do železniške postaje v Laškem.

                                                                      Vsa oprema za železnico, vključno z lokomotivo in vagoni,
         V začetku meseca septembra se je v nemškem Freibergu od-   je bila pripeljana iz Feldbacha na avstrijskem Štajerskem. Njena
       vijal mednarodni simpozij ERBE, posvečen rudarskim, meta-    prvotna lastnica je bila avstro-ogrska vojska. Lokomotiva je bila
       lurškim in geološkim temam v povezavi s kulturno dediščino.   izdelana leta 1905 v tovarni lokomotiv Kraus&Co. v Linzu. Va-
       Na simpoziju so strokovnjaki naravoslovnih in tehničnih zna-  goni so bili narejeni za potrebe vojske. Bili so leseni z železnim
       nosti iz celega sveta predstavljali svoje prispevke o raziskavah,   ogrodjem.
       dognanjih in dejavnostih na področju varovanja industrijske    Železniška proga se je do premogovnika v Trobnem Dolu ves
       kulturne dediščine.                                          čas vzpenjala. Na poti je bilo potrebno premagati 260 višinskih
         Po odzivnih nastopih Muzeja Laško na simpoziju v Ravnah    metrov. Tire so položili glede na razpoložljivi teren po dokaj
       na Koroškem leta 2018 s prikazom preteklosti in sedanjosti   ozki dolini, ki ni dopuščala večjih gradbenih posegov v prostor.
       srednjeveškega rudnika srebra v Padežu in na simpoziju v Eg-  V najožjem delu soteske potoka Lahomnica so progo speljali
       genburgu (Avstrija) leta 2021 z razmišljanji o turističnih per-  skozi 44 metrov dolg predor.
       spektivah nekdanjega premogovnika v Laškem, je na letošnjem    Ker ni bilo dovolj prostora za 180 stopinjske ovinke, so na
       simpoziju bila  predstavljena rudniška železnica Trobni  Dol.   delih, kjer je bilo potrebno progo zaviti v drugo smer, zgradili
       Udeležence simpozija je zanimiva železniška proga, ki je nekoč   vmesno preklopno postajo z vrtljivo napravo za obračanje loko-
       služila prevozu premoga iz trobndolskega premogovnika, nav-  motive. Parna lokomotiva je namreč morala voziti navkreber z
       dušila in po predstavitvi botrovala zanimivi debati.         dimnikom obrnjenim naprej, v dolino pa vzvratno. Takšen na-
         V nadaljevanju članka je povzetek predavanja Muzeja Laško   čin vožnje je bil potreben zaradi vzdrževanja nivoja vode v par-
       na letošnjem simpoziju ERBE.                                 nem kotlu. Napravo za obračanje so poimenovali »šajba«. Izraz
         V Trobnem Dolu v bližini Laškega (Slovenija) je od leta 1846   izhaja iz nemške besede »die Drehscheibe«. Lokomotivo so na
       obratoval premogovnik zelo kvalitetnega rjavega premoga. Nje-  njej obračali ročno.
       govi lastniki so se pogosto menjali, za okoliško prebivalstvo pa   Obračališče je bilo predvsem v poletnih mesecih kraj sreče-
       je nedvomno predstavljal pomemben vir preživetja. Razcvet je   vanja domačinov in delavcev na železnici. Okoliški prebivalci
       rudnik doživel po prvi svetovni vojni, ko so na leto izkopali od   so delavcem prinašali različna okrepčila, v zameno pa so dobili
       dva do tri tisoč ton rjavega premoga.                        premog.
         Za potrebe transporta premoga so v prvi polovici 20. stoletja                                          Tomaž Majcen,
       zgradili ozkotirno železnico. Železniška proga s tirno širino 630                                   STIK – Muzej Laško
























       24
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29