Page 26 - Laški bilten številka 102
P. 26
kult ura
kult ura
The Stroymachine »zarenesonirali«
dvorano kulturnega centra
Na dan, ko so nekdaj praznovali dan mladosti, smo lahko v SAX in posebno luč, ki je ves čas dajala občutek retrospek-
Laškem prisluhnili vsem dobro poznani in edinstveni indu- cije. Nam lahko na kratko predstaviš ti dve kreaciji?«
strial glasbeni zasedbi The Stroymachine. Skupina je po svo-
jih treh desetletjih, ki so jih obeležili z izdajo novega albuma »Pri nas do ničesar ne prideš na kratko. Že za sam ALKASAX sem
Renesonanza, prvič pripravila koncert v dvorani Kulturnega rabil kar štiri poizkuse, da je na koncu uspelo tisto, za kar sprva
centra Laško, ki so ga, kot so povedali, podarili mestu La- sploh nisem imel v načrtu, da si želim, da bi uspelo!« v smehu
ško, za nedavno pomoč v poplavah, ki so jim docela uničile dodaja Jorge. »Kiki je na odru premierno predstavil tudi našega
vadbene prostore in lepo število njihovih inovativnih in- novega otroka, ki se je prerodil po četrtem poizkusu renesoniranja.
štrumentov, ki jih člani ustvarjajo po principu DIY oz. naredi Njegova mati, alkaten cev se je očitno zelo dobro spogledovala z
sam. O tem, kaj se je dogajalo na odru Kulturnega centra ter očetom te nove kreacije – klasičnim alt saksofonom in iz prepove-
o njihovem ustvarjalnem konceptu smo sprva spregovorili dane ljubezni je nastal ALKASAX! Njegove atonalne nižine se v pre-
z Jurijem Šuhlom, ki ga bralcem Laškega biltena pravzaprav porodu našega novega albuma vračajo k prvinskosti zvoka, kjer v
ni potrebno posebej predstavljati, je pa morda za posame- drastični tekmi, s katero se ukvarja znanost: ali je bil prej jezik ali
znika ob prebiranju toliko bolj zanimiv njegov alter ego Jor- glasba, dokazuje da je glasba bila pravzaprav prvi način sporazu-
ge, s katerim sem tudi opravila intervju. mevanja.«
Zanimala me je tudi posebna luč, s katero so med koncertom
osvetljevali dogajanje na odru, pa tudi publiko in je po videzu
spominjala na letalski motor, a sem na odgovor, kot je za po-
govor z Jorgejem značilno, morala še malce počakati. »Do tja še
prideva,« pravi. »Najprej je namreč potrebno razložiti igro senc, ki
si jo videla na koncertu, dojeti je potrebno naš koncept, šele na to
lahko govoriva o havbi za lase …«
Če tudi me je povezava havbe in avionskega motorja oz. luči
nadvse zanimala, sva se prestavila na igro senc. Na koncertu
smo namreč lahko zasledili mojstrsko uporabo vizualnih učin-
kov, saj obiskovalci nismo uživali zgolj v zvočni predstavi in
odličnem performansu giba in zvoka. Ponujen nam je bil cel
svet skrbno in smiselno zastavljenih projekciji, kjer smo ob vi-
deih in igri senc spoznali nove umetniške sfere in utripe.
V tokratnem članku smo ob koncu spregovorili tudi z edi-
no žensko predstavnico skupine Sonjo Trupi, Stroyno, ki
se v skupini znajde kot ekvivalent moškemu testosteronu.
Sprva me je zanimalo inovativno poimenovanje novega albu-
ma Renesonanca, ki so ga člani uporabili tudi kot naslov tokra-
tnega koncerta.
»Pri renesonanci gre pravzaprav za preporod,« odgovarja Jorge.
»Znotraj tega preporoda se je samo po sebi zgodil odmik od ža-
nrske in hkrati tudi izvedbene obremenitve. Po tem, ko smo priš-
li do tega spoznanja, smo odkrili, da lahko pravzaprav počnemo
karkoli hočemo in da lahko iz vsakega orodja, materiala izdelamo
inštrument po naši želji.«
V isti sapi doda, da so se v času koronakrize spoznali z nuj- »Seveda je šlo je za igro senc, s katerimi smo se vračali nazaj v
nostjo po tem, da se uprejo vsem pravilom in normam, tudi analogno zgodovino. Nismo mogli preko tega, da se ne bi ves čas
svojim. Tako je nastal preporod, ki je kot plod trdega dela pri- spogledovali s tehnologijo, ki je bila do pred kratkim, četudi se zdi,
peljal tudi do novih inštrumentov in scenskih pripomočkov, ki da je od njene rabe minilo že veliko časa, atraktivna in nujna na
smo jih lahko zasledili na tokratnem koncertu. vseh področjih. Grafoskopi, analogni radio na »lampe«, televizija,
»Ko smo v covidnem in postcovidnem času spoznali, kako se nas
je omejevanje svobode pravzaprav dotaknilo tudi umetniško, smo
zabrisali tudi lastna pravila. Z novo ‚plato‘ - Renesonanzo, smo si »Pojavnost sama, naša igra teles in sence,
prvič drznili uporabiti tudi digitalne naprave in ne nujno vedno konstrukcija, shema in silhuete. Lahko smo pred
samo inštrumentov in produktov, ki smo jih našli na odpadu. Če vami ali pa skriti za zaveso. Če nas poslušaš v
si namreč resnično želiš priti do rezultata, si prisiljen uporabiti vse sosednji stavbi, boš navdušena, tudi če nas ne boš
žive mehanizme, ki jih neko časovno obdobje ali pa okolje, če tako videla. Sence so namreč zgolj skriti element, ko
hočete, v tistem trenutku ponuja.« predstaviš vse tisto, kar nihče nikoli ne vidi.«
»Na odru smo videli in slišali precej novitet, kot sta ALKA-
26