Page 27 - Laški bilten številka 102
P. 27

kult ura
                                                                                                                  kult ura




       DVD in VHS predvajalnik. Vse to so reči, s katerimi se vračamo v   »V tej fazi preporoda smo brisali vse meje. Ukvarjali smo se s fi-
       obdobje, kjer smo se pred tem, da smo lahko uživali ob ogledu   lozofijo  oz.  idejo,  kaj  smo  ljudje  za  sporazumevanje  uporabljali
       ali poslušanju, ukvarjali s tem, ali bo kaseto sploh »zagrabilo«, ali   prej, glasbo ali jezik, s čimer se znanstveniki ukvarjajo še danes.
       jo bo potrebno ponovno naviti …,« razmišlja v monologu sam s   Whiskey, kot člani zasedbe kličejo Luko Vizlarja, se je tako po-
       sabo in se ob enem vrne v trenutke, kjer ni bilo vse tako samo-  igraval s prvinskimi plemenskimi zvoki. Tokrat se je usmeril v mon-
       umevno, da si pritisnil na tipko in je vse delovalo brezhibno.   golsko grleno petje, ki ga je odlično vkomponiral v koncert. Spom-
       »Veš, za umetnost, četudi si bil zgolj poslušalec ali gledalec, je bilo   nimo se samo indijskih tabel, kjer moreš najprej obvladati petje,
       potrebno vložiti kar nekaj truda!« še doda.                  šele kasneje lahko prakso sprevržeš v teorijo in melodijo izvedeš
                                                                    na inštrumentu.«
       „In vse to ste odlično predstavili tudi publiki. Nekaj se jih je med
       koncertom na glas smejalo vašim vmesnim igranim vložkom!“    »Kaj pa grafoskopi?« me je zanimalo …

       »Tako je, nekateri so dojeli bistvo, a tukaj te naj že v začetku popra-  »Grafoskop je bil pomemben učni element. 50 let smo praktično
       vim. Nič ni bilo igranega. Zagotovo si za časa svojega življenja tudi   vso znanje osvajali preko grafoskopa, ki smo ga na koncertu v teh
       sama gledala VHS kasete. Ta asociativni spomin smo želeli v publi-  sencah uporabili kot igro, ker ima možnost projiciranja. Poigravali
       ki utrniti tudi sami. To je nekaj, kar je zaradi razvoja nove tehno-  smo se s publiko in našo ideologijo. Na platnu ste lahko videli vse,
       logije s strani mlajših generacij hitro prešlo v pozabo. Tisti malo   od travarice, ki je daleč najbolj tradicionalna jutranja pijača poleg
       starejši mladi, se nasmeji,« pri čemer že na pamet vem, da ob   kave,  do  insektov.  Ta  analogni  trenutek  nas  vrača  v  asociativne
       pogovoru o mladih misli nase,  »… pa se včasih še ukvarjamo s   faze preteklosti.«
       tovrstnimi spomini.«
                                                                    »Kaj pa je bilo z začetkom koncerta? Zdelo se je, da smo vsi v
       »Tako se vračamo nazaj v naš preporod. Ves čas se mi zdi, da pre-  dvorani mislili, da bo koncert potekal za platnom in bomo mi
       porod ni nujno preporod v smislu strogega napredka, ampak se   pravzaprav spremljali zgolj senčni in zvočni performas.«
       lahko v nekem trenutku v umetnosti vrneš korak nazaj, s čimer
       zdaj  nastopi  filozofija  renesanse,  kjer  smo  se  pozabavali  z  igro   V njegovem smehu se je že skrival odgovor: »Začetek je bil naša
       besed, saj naša renesansa resonira, zaradi česar smo se v naši   pripoved, s katero smo obiskovalcem želeli nekaj sporočiti… Vedel
       »machine« filozofiji, ki je hkrati tudi upor vsem sferam že znanih   sem, da bodo ljudje dobili popolnoma drugo predstavo o tem, kaj
       filozofskih dogm, postavili po meri in naš preporod naslovili kar   jih pravzaprav čaka. Kar slišal sem lahko misli obiskovalcev: »Tole
       renesonaza. Želeli smo ustvariti eksperiment s publiko, v njih pre-  bi naj jaz poslušal eno uro in ta deček se bo zdaj spredaj nekaj
       buditi »aha efekt«. Smiselno smo katarzo performansa postavili   igral. Naj mu bo, ker ga poznam, bom že zdržal …« dodaja, ko
       na začetek, kjer smo zopet kljubovali pravilom grških tragedij in   smeje karikira navideznega obiskovalca. »… a po petih minutah,
       gledališčni zasnovi, kjer katarza nastopi na vrhuncu ali na koncu.   ko se je platno pričelo dvigovati, smo lahko videli, kako je vsem v
       Mi smo to ustvarili na začetku,« še enkrat ponovi, da se prepriča,   dvorani odleglo in so se prepustilo naši igri.«
       če sem resnično ujela njegovo sporočilo.                     Zanimalo me je, če je zdaj pravi trenutek, da izvem več o luči s

       »In rekel si, da ni bilo zaigrano?« še enkrat poizkusim.     koncerta, o kateri sva govorila na začetku.

       »Hej, ves čas koncerta se pojavljajo ti vzorci tegob s to analogno
       tehnologijo. Na koncertu sem namreč na televiziji pritisnil »play«,
       a sem se zmotil in pritisnil na open. In prav všeč mi je bilo, kako se
       je pravzaprav poklopilo!«

       Ker naju je pot zanesla na sceno, me je zanimalo še nekaj skri-
       tih ozadij. »Na koncertu smo v nekem trenutku opazili tudi po-
       snetke s koncertov folklorne skupine Anton Tanc. Gre za paro-
       dijo ali ste s tem želeli sporočiti kaj drugega?«
       »Ne gre za parodijo! Gre za namensko uporabo v smislu filozofije
       renesonance, kjer se ponovno vračamo k prvim umetnostim in za
       Laško je to, če se spogledujemo s časi osamosvojitve, nedvomno
       ena najstarejših folklornih skupin v Sloveniji, Anton Tanc. Oni so
       imeli na tem odru morje koncertov in nastopov, so prejemniki veli-
       ko priznanj in so, ravno tako kot mi, nedavno praznovali in obele-
       žili svoj jubilej,« pojasnjuje.
       »Uporabili smo posnetek izpred 25 let. In fascinantno je, da lahko
       na  istem  odru  v  takšnem  dialogu  videa  in  našega  performansa   »Ja, zdaj ti lahko povem. Na našem koncertu ste tako lahko zasle-
       nastopijo skupaj z nami, ki po svoje tudi že predstavljamo folklo-  dili posebno luč, ki je osvetljevala odrsko intimo dogajanja, hkrati
       ro,« dodaja in se zamisli: »V bistvu smo tudi mi nekaj tako prvin-  pa smo z njo osvetlili tudi vas! »Retro future« luč, ki ima videz le-
       skega, kot so oni. Zaradi česar je uporaba Anton Tanc posnetkov   talskega motorja in je nastala kot plod naše eksperimentalne igre,
       kot nekakšen »tribute« ali pa poklon vsem nam, ki vztrajamo tako   kako iz havbe za sušenje las ustvariti vpogled v preporod naše inti-
       dolgo.«                                                      me, ko na odru pojenjata hrup in zvok, v ospredje z njo postavimo
                                                                    tiste  elemente,  ki  jih  ob  poplavi  igre  ritma  in  giba  morda  ne  bi
       Nadaljujeva s posnetki s koncerta, kjer poudarim, da smo na   zasledili. Želimo vas prisiliti, da opazite tisto, kar daje celoti pomen
       odru lahko videli ne samo vrnitev k naši, slovenski kulturi, am-  in vas razsvetliti z ideologijo renesoniranja misleč: »Dobrodošli v
       pak tudi k resnični plemenski prvinskosti. »Zaznati je bilo grle-  naše možgane!«
       no petje, pa didgeridoo, inštrument avstralskih aboriginov. Kaj
       ste sporočali s tem? «                                       Kljub temu, da sem svoj odgovor dobila, nadaljujeva. »Ljudje so
                                                                    radi statični, saj je to cona njihovega ugodja, vi pa predstavljate

                                                                                                                            27
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32