Page 27 - Laški bilten številka 102
P. 27
kult ura
kult ura
DVD in VHS predvajalnik. Vse to so reči, s katerimi se vračamo v »V tej fazi preporoda smo brisali vse meje. Ukvarjali smo se s fi-
obdobje, kjer smo se pred tem, da smo lahko uživali ob ogledu lozofijo oz. idejo, kaj smo ljudje za sporazumevanje uporabljali
ali poslušanju, ukvarjali s tem, ali bo kaseto sploh »zagrabilo«, ali prej, glasbo ali jezik, s čimer se znanstveniki ukvarjajo še danes.
jo bo potrebno ponovno naviti …,« razmišlja v monologu sam s Whiskey, kot člani zasedbe kličejo Luko Vizlarja, se je tako po-
sabo in se ob enem vrne v trenutke, kjer ni bilo vse tako samo- igraval s prvinskimi plemenskimi zvoki. Tokrat se je usmeril v mon-
umevno, da si pritisnil na tipko in je vse delovalo brezhibno. golsko grleno petje, ki ga je odlično vkomponiral v koncert. Spom-
»Veš, za umetnost, četudi si bil zgolj poslušalec ali gledalec, je bilo nimo se samo indijskih tabel, kjer moreš najprej obvladati petje,
potrebno vložiti kar nekaj truda!« še doda. šele kasneje lahko prakso sprevržeš v teorijo in melodijo izvedeš
na inštrumentu.«
„In vse to ste odlično predstavili tudi publiki. Nekaj se jih je med
koncertom na glas smejalo vašim vmesnim igranim vložkom!“ »Kaj pa grafoskopi?« me je zanimalo …
»Tako je, nekateri so dojeli bistvo, a tukaj te naj že v začetku popra- »Grafoskop je bil pomemben učni element. 50 let smo praktično
vim. Nič ni bilo igranega. Zagotovo si za časa svojega življenja tudi vso znanje osvajali preko grafoskopa, ki smo ga na koncertu v teh
sama gledala VHS kasete. Ta asociativni spomin smo želeli v publi- sencah uporabili kot igro, ker ima možnost projiciranja. Poigravali
ki utrniti tudi sami. To je nekaj, kar je zaradi razvoja nove tehno- smo se s publiko in našo ideologijo. Na platnu ste lahko videli vse,
logije s strani mlajših generacij hitro prešlo v pozabo. Tisti malo od travarice, ki je daleč najbolj tradicionalna jutranja pijača poleg
starejši mladi, se nasmeji,« pri čemer že na pamet vem, da ob kave, do insektov. Ta analogni trenutek nas vrača v asociativne
pogovoru o mladih misli nase, »… pa se včasih še ukvarjamo s faze preteklosti.«
tovrstnimi spomini.«
»Kaj pa je bilo z začetkom koncerta? Zdelo se je, da smo vsi v
»Tako se vračamo nazaj v naš preporod. Ves čas se mi zdi, da pre- dvorani mislili, da bo koncert potekal za platnom in bomo mi
porod ni nujno preporod v smislu strogega napredka, ampak se pravzaprav spremljali zgolj senčni in zvočni performas.«
lahko v nekem trenutku v umetnosti vrneš korak nazaj, s čimer
zdaj nastopi filozofija renesanse, kjer smo se pozabavali z igro V njegovem smehu se je že skrival odgovor: »Začetek je bil naša
besed, saj naša renesansa resonira, zaradi česar smo se v naši pripoved, s katero smo obiskovalcem želeli nekaj sporočiti… Vedel
»machine« filozofiji, ki je hkrati tudi upor vsem sferam že znanih sem, da bodo ljudje dobili popolnoma drugo predstavo o tem, kaj
filozofskih dogm, postavili po meri in naš preporod naslovili kar jih pravzaprav čaka. Kar slišal sem lahko misli obiskovalcev: »Tole
renesonaza. Želeli smo ustvariti eksperiment s publiko, v njih pre- bi naj jaz poslušal eno uro in ta deček se bo zdaj spredaj nekaj
buditi »aha efekt«. Smiselno smo katarzo performansa postavili igral. Naj mu bo, ker ga poznam, bom že zdržal …« dodaja, ko
na začetek, kjer smo zopet kljubovali pravilom grških tragedij in smeje karikira navideznega obiskovalca. »… a po petih minutah,
gledališčni zasnovi, kjer katarza nastopi na vrhuncu ali na koncu. ko se je platno pričelo dvigovati, smo lahko videli, kako je vsem v
Mi smo to ustvarili na začetku,« še enkrat ponovi, da se prepriča, dvorani odleglo in so se prepustilo naši igri.«
če sem resnično ujela njegovo sporočilo. Zanimalo me je, če je zdaj pravi trenutek, da izvem več o luči s
»In rekel si, da ni bilo zaigrano?« še enkrat poizkusim. koncerta, o kateri sva govorila na začetku.
»Hej, ves čas koncerta se pojavljajo ti vzorci tegob s to analogno
tehnologijo. Na koncertu sem namreč na televiziji pritisnil »play«,
a sem se zmotil in pritisnil na open. In prav všeč mi je bilo, kako se
je pravzaprav poklopilo!«
Ker naju je pot zanesla na sceno, me je zanimalo še nekaj skri-
tih ozadij. »Na koncertu smo v nekem trenutku opazili tudi po-
snetke s koncertov folklorne skupine Anton Tanc. Gre za paro-
dijo ali ste s tem želeli sporočiti kaj drugega?«
»Ne gre za parodijo! Gre za namensko uporabo v smislu filozofije
renesonance, kjer se ponovno vračamo k prvim umetnostim in za
Laško je to, če se spogledujemo s časi osamosvojitve, nedvomno
ena najstarejših folklornih skupin v Sloveniji, Anton Tanc. Oni so
imeli na tem odru morje koncertov in nastopov, so prejemniki veli-
ko priznanj in so, ravno tako kot mi, nedavno praznovali in obele-
žili svoj jubilej,« pojasnjuje.
»Uporabili smo posnetek izpred 25 let. In fascinantno je, da lahko
na istem odru v takšnem dialogu videa in našega performansa »Ja, zdaj ti lahko povem. Na našem koncertu ste tako lahko zasle-
nastopijo skupaj z nami, ki po svoje tudi že predstavljamo folklo- dili posebno luč, ki je osvetljevala odrsko intimo dogajanja, hkrati
ro,« dodaja in se zamisli: »V bistvu smo tudi mi nekaj tako prvin- pa smo z njo osvetlili tudi vas! »Retro future« luč, ki ima videz le-
skega, kot so oni. Zaradi česar je uporaba Anton Tanc posnetkov talskega motorja in je nastala kot plod naše eksperimentalne igre,
kot nekakšen »tribute« ali pa poklon vsem nam, ki vztrajamo tako kako iz havbe za sušenje las ustvariti vpogled v preporod naše inti-
dolgo.« me, ko na odru pojenjata hrup in zvok, v ospredje z njo postavimo
tiste elemente, ki jih ob poplavi igre ritma in giba morda ne bi
Nadaljujeva s posnetki s koncerta, kjer poudarim, da smo na zasledili. Želimo vas prisiliti, da opazite tisto, kar daje celoti pomen
odru lahko videli ne samo vrnitev k naši, slovenski kulturi, am- in vas razsvetliti z ideologijo renesoniranja misleč: »Dobrodošli v
pak tudi k resnični plemenski prvinskosti. »Zaznati je bilo grle- naše možgane!«
no petje, pa didgeridoo, inštrument avstralskih aboriginov. Kaj
ste sporočali s tem? « Kljub temu, da sem svoj odgovor dobila, nadaljujeva. »Ljudje so
radi statični, saj je to cona njihovega ugodja, vi pa predstavljate
27